L’última
setmana d’agost, després de l’entrada dels rebels a Trípoli, el
món àrab va esclatar en un crit d’alleujament i goig. Al Iemen i
a Síria les manifestacions populars contra les dictadures d’Ali
Saleh i Bachar Al-Assad van multiplicar el seu nombre i intensitat a
l’abric d’aquesta victòria que tots els pobles de la regió van
viure com a pròpia. A Tunísia, els dies 22 i 23 d’agost,
refugiats libis i ciutadans tunisians van celebrar als carrers de la
capital, però també a Sfax, Gabes i Jerba, la caiguda de Gadafi.
Els mateixos partits d’esquerra es van sumar a la celebració.
Així, el Partit Comunista Obrer de Tunícia, d’Hama Hamami, un
dels opositors més perseguits pel règim de Ben Ali, difonia el 24
d’agost un comunicat en què felicitava “el poble germà de Líbia
per la seva victòria sobre el règim despòtic i corrupte de
Gadafi, tot confiant que ara el poble libi pugui decidir el seu propi
destí, recuperar les seves llibertats i drets i construir un sistema
polític basat en la sobirania que li permeti regenerar el seu país,
mobilitzar les seves riqueses en favor de tots els ciutadans i
establir profundes relacions de germandat amb els pobles veïns”.
Durant els darrers sis mesos, a totes les capitals àrabs on la gent
protestava contra els dictadors locals, sovint jugant-se la vida,
s’han celebrat manifestacions de solidaritat amb el poble libi; ens
agradi o no, malgrat que es tracti d’una de les zones més
antiimperialistes del món, no hi ha hagut cap protesta contra la
intervenció de l’OTAN.
Durant
aquests últims mesos, de vegades he tingut la impressió que mentre
la dreta colonitza i bombardeja el món àrab, l’esquerra (una part
de l’esquerra europea i llatinoamericana) li indica quan, com i de
qui ha d’alliberar-se. No entraré en una polèmica molt pugnaç
que ha fracturat el camp antiimperialista; només vull deixar
constància que l’únic lloc on aquesta polèmica no ha existit ha
estat curiosament allà on es produïen els esdeveniments. Mentre
l’esquerra occidental s’intercanviava mastegots entorn de la
intervenció de l’OTAN, els pobles àrabs —acompanyats per una
esquerra regional que ni Europa ni Amèrica Llatina s'han escoltat—
es dedicaven i es dediquen a combatre les dictadures amb mitjans i en
condicions que cap anàlisi marxista hauria previst i probablement
tampoc desitjat. El cas és que tampoc les potències occidentals
havien previst ni desitjat el que ha succeït, i el resultat de la
seva improvisació sapastre, tan hipòcrita com diligent, és encara
una incògnita.
Un
dels errors de l’anàlisi esquemàtica d’un sector de l’esquerra
occidental (tan occidental en això com occidentals són les bombes
de l’Aliança Atlàntica) és el de cridar l’atenció sobre els
interessos euro-estatunidencs a Líbia, com si aquests interessos no
haguessin estat assegurats amb Gadafi i com si, en tot cas, d’una
enumeració d’interessos se'n desprengués necessàriament una
intervenció. No s’intervé on i quan es vol sinó on i quan es
pot. Els interessos interessen, sens dubte, però no fan possible una
intervenció militar. En el cas de Líbia, al meu entendre, són dos
els factors que l’han fet possible.
El
primer és que es tractava, com van reconèixer de seguida els pobles
i les esquerres àrabs, d’una causa justa. La rebel·lió popular
—començada a Bengasi i avortada al barri de Fashlum de Trípoli el
17 de febrer— prolongava, amb la mateixa legitimitat i
espontaneïtat, les revolucions de Tunis i Egipte. Escrivia Jean-Paul
Sartre l'any 1972 que “el poder utilitza la veritat quan no hi ha
una mentida millor”. En aquest cas cap mentida era millor que la
veritat mateixa: “el monstruós tirà” Gadafi era un monstruós
tirà i els “rebels libis” eren realment rebels libis. En
convertir occident la veritat en propaganda, l’esquerra esquemàtica
—molt allunyada o amb poc coneixement de la zona— va caure en la
trampa i es va posar a repetir ingènuament, en la seva contra, una
munió de mentides o mitges veritats, i va regalar als qui
bombardegen una causa justa mentre assumia la ignomínia de defensar
una injustícia.
El
segon factor té a veure amb l’aïllament del règim de Gadafi. A
banda de Nicaragua i Veneçuela, molt allunyats de l’escenari, els
únics amics que tenia Gadafi al món eren uns quants dictadors
africans i uns quants imperialistes occidentals. Abandonat per
aquests últims, cap Estat amb autoritat geo-estratègica —ni la
Lliga Àrab ni la Xina ni Rússia— oposarien resistència a la
intervenció de l’OTAN. Al contrari del que passa a Síria, un
vesper d’equilibris molt sensibles en el qual Bachar Al-Assad ven
arreu la carta de “l’estabilitat” mentre mata impunement milers
de revolucionaris, Gadafi i el seu règim no representaven res a la
regió. Al contrari, tots els interessos, també els polítics, el
tornaven vulnerable: més que el petroli, entre els factors
desencadenants de la intervenció de l’OTAN cal incloure-hi les
pressions d’Aràbia Saudita sobre uns EUA molt reticents i
l’oportunitat per a França de "represtigiar-se" al seu
“pati del darrere”, el nord d’Africa, després de la patacada
patida a Tunis i Egipte, on el suport a ben Alí i a Moubarak (amb
l’escàndol de les vacances pagades dels seus ministres) havien
deixat Sarkozy completament fora de joc.
L’altre error en què ha incorregut un cert sector de l’esquerra té a veure precisament amb el seu esquematisme o, millor dit, amb el seu monisme. Els pobles i les esquerres àrabs, jugant-se la vida sobre el terreny, han comprès de seguida la impossibilitat d’escapar a la incomoditat analítica si volien derrocar els seus dictadors. Han sabut que calia afirmar molts fets alhora, alguns contradictoris entre si. En el cas de Líbia, aquests cinc o sis fets són els que segueixen: Gadafi és un dictador; la revolta líbia és popular, legítima i espontània; la revolta és de seguida infiltrada per oportunistes, liberals pro-occidentals i islamistes; la intervenció de l’OTAN mai va tenir vocació humanitària; la intervenció de l’OTAN va salvar vides; la intervenció de l’OTAN va provocar la mort de civils; la intervenció de l’OTAN amenaça de convertir Líbia en un protectorat occidental.
Què
fem amb tot això? Podem deixar de banda la realpolitik,
acudir al realisme i tractar d’analitzar la nova relació de forces
en el context d’un món àrab en ple procés de transformació. O
podem afirmar Un Sol Fet —monisme— i sotmetre tots els altres a
les seves fuetades negacionistes. Així, si només afirmem la
intervenció de l’OTAN, amb els seus crims i amenaces, ens veiem de
seguida obligats, per un pendent lògic que ens allunya cada vegada
més de la realitat, a negar el caràcter dictatorial de Gadafi i
afirmar, encara més, el seu potencial emancipador i
antiimperialista; a negar el dret i l'espontaneïtat de la revolta
líbia i afirmar, encara més, la seva dependència mercenària d’una
conspiració occidental. El pitjor d’aquest exercici de monisme és
que deixa fora precisament les dades que més importen als pobles
àrabs i a les esquerres àrabs i les que més haurien d’importar
als antiimperialistes d'arreu del món: la injustícia d’un tirà i
la reclamació de justícia del poble libi.
El
monisme simplifica les coses allí on són molt —molt—
complicades. L’OTAN mateixa és conscient d’aquesta complexitat,
com ho demostra el fet de que —tal i com recorda Gilbert Achcar—
ha bombardejat molt poc Líbia amb el propòsit d’allargar-hi la
guerra i provar de gestionar una derrota del règim sense acabar de
provocar-ne una ruptura vertadera; és a dir, el contrari d'allò que
demanda el poble libi. El conflicte entre l’OTAN i una part dels
rebels és manifest, com ho és entre els rebels i la cúpula
dirigent del CNT. Hem escoltat els darrers dies les denúncies molt
agressives —dirigides tant als EUA i Anglaterra com a Mustafà
Abdul Jalil i Mahmud Jibril— per part d'Abdelhakim Belhaj i Ismail
Salabi, comandants rebels vinculats a l’islamisme militant. Com a
Tunis i a Egipte, els islamistes estan ben organitzats i tenen força,
però no són ells els que van començar les revoltes. És molt trist
veure de sobte com un cert sector de l’esquerra s'uneix al cor de
la “guerra contra el terrorisme” i l’amenaça d’Al-Qaeda”,
precisament quan les revolucions àrabs demostren la seva influència
molt escassa sobre el jovent àrab. Qualsevol que sigui o hagi estat
la relació entre Al-Qaeda i el Grup Combatent Musulmà Libi, les
declaracions públiques dels seus líders en favor “d’un Estat
civil” i una “verdadera democràcia”, molt poc creïbles,
demostren un gran coneixement del corrent que espeny la regió en
aquests moments. Des de l’esquerra tenim potser que acceptar la
idea que el món àrab inevitablement serà governat per l’islamisme
en els propers anys —si se li hagués deixat governar ara en fa
vint, avui ja se n’haurien alliberat—, però la triomfal visita
d’Erdogan a Egipte, Tunis i Líbia indica que aquest islamisme ja
no serà el de la jihad i l’atemptat suïcida, tal i com
interessava a la UE i als EUA, sinó un “islamisme democràtic”
els límits del qual, en tot cas, es revelaran també de seguida als
ulls d’una població juvenil excedentària que està cada cop més
integrada en les xarxes d’informació global.
Sigui
com sigui, l’esquerra, que no té armes ni diners, només hauria
d’atrevir-se a parlar després d’haver imaginat què en faria —de
les armes i diners— si les tingués. ¿Se les hauria donades a
Gadafi? Se les hauria donat als rebels anticipant-se a l'OTAN? El que
ha de saber l'esquerra occidental és que donant suport a Gadafi no
està donant suport a Chávez (contrapunt democràtic del tirà libi,
malgrat les seves declaracions absurdes) sinó a Aznar i a Berlusconi
i, encara pitjor, a Ben Alí i Moubarak. L'esquerra àrab, molt
realista, sap el que hauria significat una victòria de Gadafi per a
la Primavera Àrab encara en marxa. No hem d'oblidar que Gadafi va
estar donant suport al dictador tunisià després de la seva sortida
del país, va estar amenaçant el seu poble i va estar provant de
desestabilitzar les seves noves institucions per tal de restablir la
família Trabelsi al poder fins que la rebel·lió popular líbia
—precisament— va frustrar-ne els plans. El sufocament a sang i
foc de la revolta líbia hauria posat en perill les fites
revolucionàries de Tunis i Egipte, i hauria encoratjat una repressió
encara més gran a Iemen i Síria i hauria congelat totes les
protestes que rebroten de nou al Marroc, Jordània i Bahrein. No es
pot —no es pot, no— estar en favor de les revolucions àrabs i
alhora de Gadafi. Paradoxalment, els que donen suport a Gadafi estan
donant suport, sense adonar-se'n, a l'ofensiva contrarevolucionària
de l'OTAN al nord d'Àfrica.
Potser
preferim un ordre dolent, mentre sigui invencible, abans que un
desordre ambigu on existeix alguna possibilitat de vèncer, encara
que sigui a llarg termini; potser hauríem preferit que el malastruc
de Mohamed Bouazizi no s'hagués immolat ni hagués pres foc a tota
la regió (mira que n'estàvem, de tranquils); potser hauríem
preferit que els pobles àrabs no s'haguessin alçat si no podien ser
marxistes i si al final no servirà per a res o només per a què hi
governi l'islam o per a què un grapat d'humiliats i ofesos respirin
una mica. Però no som nosaltres els qui ho decidim. El cert és que
els pobles àrabs, inclòs el libi, han decidit desfer-se de les
dictadures més llargues del planeta, i “descongelar” una regió
del món petrificada des de la primera guerra mundial i condemnada a
servir una vegada i una altra interessos aliens; i amb aquesta
decisió l'han tornada “al corrent central de la història”.
Podem
deixar-nos portar per nostàlgies de guerra freda; podem veure
conspiracions tranquil·litzadores d'aquells mateixos dolents de
sempre, i estalviar-nos l'esforç d'atansar-nos als nostres afins
sobre el terreny i d'analitzar amb cura els nous actors que
intervenen en l'escenari global; podem fer discursos en lloc de fer
política; i poder renyar els àrabs en lloc d'aprendre'n. O, en
canvi, podem solidaritzar-nos amb els pobles que en aquests moments
estan provant d'acanar una història o de començar-ne una altra; amb
els que, com Síria, Iemen, Bahrein, proven de deslliurar-se del jou
dels seus dictadors i amb els que, com Tunis, Egipte i Líbia, tenen
que provar de lliurar-se, a partir d'ara, de diferents modalitats
d'intervenció extrangera.
—Article
original a Gara: Libia, el caos y nosotros.
—Article
a Rebelión: Libia, el caos y nosotros.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada