Segons
un sondeig del CIS publicat el passat 4 de novembre, a la majoria
dels espanyols (fins a un 66,7%) no els interessa en absolut la
política, mentre que només un 7,6% declara sentir-hi “molt”
interès i amb prou feines un 25,4% “força”. La desconfiança
envers polítics, partits o institucions s'ha convertit en el sòl
geològic de la nostra vida quotidiana. I tanmateix, segons la
mateixa enquesta, el 83% dels espanyols, gairebé tots ells sense
interès, ni fonament, ni compromís de cap mena, convençuts de què
en aquest gest no s'hi juga res, declarava la seva intenció d'acudir
a les urnes el 20 de novembre.
Què
vol dir aquesta paradoxa? Amb independència de les raons que porten
la major part de la població a votar —adhesions fiduciàries molt
semblants a aquelles que poden lligar-nos a un equip de futbol, a una
estrella musical o a un dictador—, el cert és que cal reconèixer
aquesta contradicció que, abans de qualsevol acció de govern,
desconnecta ja radicalment democràcia
i eleccions: els
indiferents voten mentre que els compromesos, els interessats, els
conscients es queden a casa (o voten en miniatura). El bipartidisme
governa des de fa anys sobre la base d'una “indiferència” social
enfront de la qual els polítics se senten completament lliures de
fer el que vulguin: les urnes són tan vinculants com el sexe
ocasional en una nit de borratxera.
Quan
Rubalcaba, en l'inici de la campanya, mostrava la seva preocupació
pels “indiferents” d'esquerres que podien afavorir la victòria
del PP, en realitat estava preocupat pel fet que el PSOE no compta
amb suficient “indiferència” del seu costat com per a equilibrar
la que donarà la victòria als seus rivals bessons. En algun sentit,
el retret als sectors abstencionistes és que s'interessen massa per
la política com per a votar, fet que sens dubte perjudica els seus
interessos. La “indiferència” és molt més reaccionària —i,
per tant, molt més constant— que el compromís, sempre crític; i
el PSOE, malgrat tots els seus mèrits, no ha aconseguit convèncer
els “indiferents” de què és tant o més reaccionari que el PP.
Per això, durant les campanyes electorals esdevé durant tres
setmanes un partit d'esquerres, o amfibi entre els dos bàndols, tot
provant de sumar vots conscients als seus vots indiferents.
¿I
el moviment 15-M? El seu valor immens resideix en el fet que va
sorgir d'aquella mateixa indiferència per a repolititzar la
desconfiança raonable envers els polítics, els partits i les
institucions. La seva potent força deslegitimadora es reflectirà
escassament en els comicis, ja que quedarà absorbida, de manera
dispersa, en abstenció, vot en blanc i suport conscient a forces
minoritàries. La pròpia distribució que reflecteix l'enquesta
citada deixa el moviment fora de joc. Però precisament “fora de
joc” és on ara mateix és juga la possibilitat de conservar —com
als monestirs medievals la cultura— la vida política. La
consciència i la democràcia discorren paral·leles al poder, que
tanmateix es reprodueix, amb tots els seus efectes reals i a de
vegades mortals, a partir de la indiferència. El propòsit, per
tant, ha de ser doble: allunyar la indiferència de les urnes, on es
torna molt perillosa (sobretot en temps de crisi), i preparar un
recinte on els indiferents, primer inofensius, després conscients,
puguin repolititzar-se abans de tornar, per la via que sigui, al
poder. Hi cal temps, és veritat, però com més anticapitalista
sigui el 15-M, més consciència crearà; i com més 15-M sigui el
15-M, més suports rebrà.
—Article
original: El poder de la indiferencia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada